welkom in DE BERENKLAS
Kleuterklas・type 2・ASS
In onze klas zitten maximaal 8 kleuters. Naast de klasjuf is er ook vaak extra begeleiding van een kinderverzorgster, ergotherapeut, kinesiste of logopediste in de klas. Samen met hen bieden we een gestructureerde klaswerking met afgebakende speelhoekjes, individuele werktafels en een individuele daglijn. Zo zorgen we voor duidelijkheid en voorspelbaarheid.
Taakjes (puzzelen, sorteeroefeningen, teloefeningen, fijne motoriek,…) worden eerst samen met de juf ingeoefend en daarna maken we ze alleen aan onze eigen werktafel. Zo kunnen we rustig werken en worden we niet afgeleid door wat er in de klas gebeurt.
We genieten ook van een wandeling in het bos, liedjes zingen, turnen, TikTak kijken, knutselen, fietsen, …
In de speelhoekjes van de klas spelen we rustig alleen of leren we speelgoed delen met andere kinderen.
Elke week doen we samen met de logopediste aan taalactivering met ‘Hokus Pokus Toverdoos’. Tijdens deze activiteit leren we op een speelse manier communiceren en oefenen we nieuwe woordjes. Dit wordt de rest van de week verder ingeoefend tijdens allerlei activiteiten in de klas.
De juf helpt ons ook om dingen zélf te leren doen : boekentas leegmaken, jas aandoen, handen wassen,…
Samen met de begeleiders en de kinderen maken we maken het elke dag beregezellig in onze klas! En dan zijn we na één of meer jaartjes helemaal klaar voor de lagere school.
welkom in DE pOEZENKLAS
Lager onderwijs・type 2・ASS
Tijdens spelmomenten aan de tafel of in de speelhoeken van de klas leren we om rustig een tijdje alleen te spelen of leren we speelgoed delen met andere kinderen.
Doorheen de dag wordt elk kind op zijn of haar niveau uitgedaagd om te communiceren (SMOG, een woord nazeggen, …). Wekelijks doen we samen met de logopediste ook een fijne taalactiviteit (Hokus Pokus Toverdoos). Tijdens deze activiteit oefenen we extra en op een speelse manier om te communiceren en leren we nieuwe woordjes rond een thema.
Dingen zélf leren doen, vinden we heel belangrijk. Met ondersteuning van de juf oefenen we hier dagelijks op: boekentas leegmaken, jas aandoen, handen wassen, …
In de poezenklas komt iedereen op zijn zachte pootjes terecht en staan we steeds klaar voor nieuwe avonturen!
welkom in DE LEEUWENKLAS
Lager onderwijs・type 2・ASS
In onze klas zitten maximaal 8 kinderen. Naast de klasjuf is er heel vaak extra begeleiding van een kinderverzorgster, logopediste, ergotherapeute of kinesiste. Samen met deze begeleiders leren we veel en doen we veel leuke activiteiten.
Taakjes maken (puzzelen, sorteeroefeningen, teloefeningen, fijne motoriek, ...) doen we aan onze eigen werktafel. Zo kunnen we rustig werken en worden we niet afgeleid door wat er in de klas gebeurt. Een nieuw taakje aanleren, doen we samen met de juf.
In de speelhoekjes van de klas spelen we rustig alleen of leren we speelgoed delen met andere kinderen. Bij het spelen aan tafel kiezen we speelgoed waar we even rustig mee kunnen spelen. We leren ook om iets anders te vragen en we leren kiezen.
Samen met de logopediste leren we op een speelse manier beter communiceren en leren we nieuwe woordjes kennen. We versterken ook onze auditieve vaardigheden. We oefenen op de tablet, tijdens de taalactiviteiten ‘Hokus Pokus Toverdoos’ en tijdens ‘Kaatje Klank’.
We leren ook veel dingen zèlf doen: boekentassen uitladen, handen wassen, tafel schoonmaken, opruimen, aankleden, bekers afdrogen, …
Met de ergotherapeuten oefenen we onze fijne motoriek ook verder in. We experimenteren met schrijf- en knutselmateriaal, leren knippen, puzzelen, parels sorteren, constructies bouwen met Lego, Clicks, Cube Links, …
We genieten ook van een wandeling in het bos, van liedjes zingen, turnen, knutselen, fietsen, zwemmen, een marktbezoek, …
Zo groeien we elke dag een klein beetje van welpje naar sterke leeuw!
welkom in DE olifantENKLAS
Lager onderwijs・type 2・ASS
In onze klas zitten 8 kinderen. Onze klas wordt regelmatig ondersteund door een logopediste.
Doorheen de dag gebruiken we een daglijn op maat van elk kind. Dit doen we om zoveel mogelijk structuur en voorspelbaarheid te bieden. Zo weten de leerlingen wat er die dag allemaal te gebeuren staat.
Er wordt voor gezorgd dat elk kind zich op zijn eigen niveau kan ontwikkelen. Nieuwe taken worden steeds aangeleerd in een individuele leersituatie en nadien ingeoefend aan een individuele werkbank. Zo oefenen we op sorteren, puzzelen, tellen, fijne motoriek, ….
In de klas proberen we zoveel mogelijk taal uit te lokken. Dit kan verbaal zijn maar ook non-verbaal met behulp van gebaren en pictogrammen. Door de verschillende thema’s die aan bod komen, leren we telkens weer andere, nieuwe woorden.
We leren ook om zoveel mogelijk dingen zelfstandig te doen: tafel dekken, jas dichtritsen, afwassen, enzovoort.
Ook bewegen vinden we erg belangrijk: elke week gaan we een keertje wandelen en gaan we een paar keer turnen. We oefenen ook om zelfstandig te leren fietsen samen met de kinesiste. Om de 2 weken gaan we zwemmen.
We starten elke nieuwe schooldag met ons klasliedje ‘Jongens, meisjes, aan de kant want daar komt de olifant!’
welkom in DE ZEBRAKLAS
Lager onderwijs・type 2・ASS
In onze klas zitten 8 kinderen.
Het functioneel leren staat in de Zebraklas centraal. Ieder kind kan er werken op zijn eigen tempo en niveau.
Elk kind heeft een individuele daglijn op maat waardoor het verloop van de dag voorspelbaar wordt.
Er wordt veel gewerkt rond communicatie: de leerlingen leren zich zoveel mogelijk verduidelijken door middel van gesproken taal: dingen benoemen, iets vragen, vraagjes beantwoorden... Dit doen we steeds in concrete situaties.
Schoolse vaardigheden, als functioneel rekenen en lezen, krijgen we individueel of in kleine groepjes aangeboden bij de klasjuf of de logopediste. De inoefening gebeurt in een individuele werkhoek waarbij elk kind zelfstandig een aantal taakjes moet afwerken a.d.h.v. een werkschema. Zo leert elk kind ook om planmatig te werken, zich te concentreren, zelfstandigheid op te bouwen, …
Verder oefenen we doorheen de dag op huishoudelijke vaardigheden zoals afwassen, de vloer vegen, boterhammen smeren, groenten en fruit snijden, …
In onze klaswerking hechten we ook veel belang aan bewegen. We gaan regelmatig wandelen, fietsen, zwemmen en turnen. Ook muzische activiteiten komen aan bod zoals ‘Schrijfdans’, dansen en zingen, knutselen en vrij spel.
Zo worden zowel fijn- als grof motorische vaardigheden op een speelse manier ingeoefend.
In onze klas heeft elk kind een (zebra)streepje voor!
welkom in DE konijnenKLAS
Lager onderwijs・type 2・ASS
In onze klas zitten 8 kinderen.
Elk kind beschikt over een individuele daglijn, wat zorgt voor de nodige voorspelbaarheid. Ook routines zorgen voor structuur en rust in de klas.
Gesproken taal wordt steeds gestimuleerd en er worden voortdurend taalactiviteiten aangeboden in concrete situaties.
Doorheen de week zijn er in de konijnenklas heel wat werkmomenten waarbij we op een functionele manier werken aan schoolse vaardigheden. De klas wordt dan opgedeeld in kleine groepjes om de nieuwe vaardigheden aan te leren. Met ondersteuning van een logopediste kunnen we werken aan (voorbereidend) lezen. Ook aan rekenen en schrijven wordt hard gewerkt.
De inoefening van de aangeleerde vaardigheden gebeurt aan individuele werktafels zodat we rustig leren werken in een prikkelarme omgeving, zonder dat we afgeleid worden door wat er verder in de klas gebeurt.
Deze werkmomenten worden steeds afgewisseld met de nodige spelmomenten.
We hebben nog veel nabijheid en sturing nodig maar we worden ook gestimuleerd om zo zelfstandig mogelijk te leren werken, spelen en handelen. Zo leren we in onze klas om onze tanden te poetsen, zelf de tafel te dekken en af te ruimen, de klas te vegen,…
Verder genieten we ook wekelijks van het spelen van een gezelschapsspel en oefenen we onze sociale vaardigheden: zo leren we samenspelen, onze beurt afwachten, omgaan met winnen en verlies, …
Ook de motorische ontwikkeling vinden we erg belangrijk. Een ergotherapeut ondersteunt mee de ontwikkeling van de fijne motoriek. De kinesiste begeleidt de klas mee voor fietsen en zwemmen. We gaan ook wekelijks wandelen in het bos, we knutselen en we gaan turnen.
In de konijnenklas springen we graag verder naar de volgende stap in onze ontwikkeling.
welkom in DE flamingoKLAS
Lager onderwijs・type 2・ASS
In deze klas zitten 8 kinderen.
Het oefenen op de schoolse vaardigheden, zoals voorbereidend lezen, rekenen en schrijven, gebeurt in onze klas steeds in kleine groepjes van 2 tot 4 leerlingen of individueel met de leerkracht. Zo is het mogelijk om elke leerling op zijn niveau te laten oefenen op het tempo dat hij zelf aangeeft. Wanneer hij er klaar voor is, zetten we een stapje vooruit. Soms gaat dit met kleine stapjes, soms kunnen we meteen een hele sprong vooruit zetten.
Rekenen wordt al doende ingeoefend, zodat de leerlingen de leerstof goed kunnen toepassen. We bieden rekenvaardigheden aan die in het dagelijkse leven noodzakelijk zijn. Daarom oefenen we hoofdzakelijk op kloklezen, geldrekenen en de bewerkingen (plus en min), vooraleer we soms ook andere leerinhouden aanbieden.
We leren ook om zelfstandig opdrachten te maken. Er zijn individuele werkbanken voorzien met zo weinig mogelijk visuele prikkels, zodat de leerlingen zich beter kunnen concentreren op de taak. We leren om stapsgewijs te werk te gaan en orde en structuur op de werkbank te creëren. Het oplossingsgericht denken wordt hierbij voortdurend gestimuleerd.
Ook functionele vaardigheden als de afwas doen, boterhammen smeren en beleggen, betalen in de winkel of op de markt… komen wekelijks aan bod.
Daarnaast schenken we veel aandacht aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden. We zetten in op weerbaarheid, elkaar beleefd begroeten, vragen om samen te spelen, … Dit doen we aan de hand van de handpoppen Tim en Flapoor en een speelmoment in de klas, maar ook door samen gezelschapsspelletjes te spelen en op de speelplaats leuke spelen te leren kennen die we met onze vriendjes kunnen doen. Zo leren we om allemaal vrolijk samen te spelen.
Omdat we ons op al deze gebieden richten, leert elk kind om stevig op de eigen benen te staan en zo evenwichtig als een flamingo te worden.
welkom in DE VLINDERKLAS
Welbevinden・type 2・ASS
In onze klas zitten maximaal 8 kinderen.
De focus ligt in onze klas op het welbevinden van onze leerlingen. Pas wanneer kinderen zich goed voelen, kunnen ze beetje bij beetje tot leren komen. Zo trachten we om stapsgewijs vooruitgang te boeken op alle mogelijke vlakken. Hiervoor krijgt de klas dagelijks de ondersteuning van een vaste kinderverzorgster.
In onze klas wordt er heel veel aandacht besteed aan zelfredzaamheid. We leren zelf onze tanden te poetsen, om zelfstandig te worden bij het toiletbezoek, om onze handen correct te leren wassen, onze boekentas in- en uit te laden, onze schoenen zelf aan te doen, de klas te vegen en de tafel af te kuisen… We leren ook het afval in de juiste vuilbak te sorteren.
We trachten ook de communicatie te stimuleren via o.a. SMOG en ‘Hokus Pokus Toverdoos’. Zo leren we bv. wijzen en leren we ook eenvoudige woordjes en/of zinnetjes om aan te geven wat we wel of niet willen.
Leermomenten gebeuren in een 1-1 situatie. We starten met nabijheid van de leerkracht en daarna leren we om zelfstandiger een taakje te maken. Zo werken we met steekparels, leren we puzzelen, leren we om kleuren of dieren te sorteren of te matchen, …
Ook beweging staat centraal en hierop proberen we dagelijks te oefenen. Zo gaan we 2 uur per week turnen en 1 uur fietsen, gaan we regelmatig wandelen in het bos of stappen we naar de markt in het dorp. Ook zwemmen wordt indien mogelijk aangeboden.
In onze klas komt ook wekelijks een ergotherapeute om de fijne motoriek te stimuleren. We leren knopen en ritsen openen en sluiten, leren knippen of we vouwen handdoeken op.
In onze klas knutselen we ook of genieten we van een sensorisch aanbod.
En van snoezelen in de snoezelruimte en spelletjes spelen met de tovertafel houden we allemaal!
Het is heel fijn vertoeven in onze vlinderklas, waar ieder kind rustig de tijd krijgt om zich te ontpoppen van een cocon naar een prachtige vlinder.