welkom in DE KIKKERKLAS
Kleuterklasje・type 2
Stap voor stap, op ons eigen ritme, verkennen we samen de wereld om ons heen.
Met speels gemak en nieuwsgierige oogjes gaan we op avontuur, experimenteren we met kleuren, vormen en geluiden.
Door spelenderwijs te leren en te ontdekken, verruimen we onze horizon en laten we onze creativiteit de vrije loop.
Samen met onze juffen gaan we op ontdekkingsreis, vanuit ons veilige nestje naar de wijde wereld daarbuiten.
Onze kracht is genieten van de kleine dingen. Zo groeien we elke dag een beetje meer, vol verwondering en met een glimlach op ons gezicht.
welkom in DE MUIZENKLAS
Kleuterklasje・type 2
Experimenteren en ontdekken, voelen met mijn handen, smodderen met verf en scheerschuim, ... vind ik super fijn.
Springen op de trampoline, rollen in het ballen bad, wiegen op de wobbel, … vind ik top graag met wat geluid er bovenop
Maar het mag ook even stil tijdens onze snoezelmomentjes
De juf werkt vaak individueel, omdat ik nog niet alles alleen kan. Daarom komen er ook andere juffen helpen in de klas.
Praten kan ik nog niet zo goed maar we oefenen iedere dag vol goede moed: SMOG gebaren, IMPACT training, BIM-methode, handpoppen en concreet materiaal.
Het liefst doe ik mee met 'hokuspokus', een toverdoos vol taal of ‘tik tak’.
welkom in DE KANGOEROEKLAS
Lager onderwijs・type 2
In dit klasje leggen we de nadruk op het leren communiceren in dagdagelijkse situaties en oefenen we op de zelfredzaamheid van de kinderen (tanden poetsen, jas sluiten, tafel dekken, tafel afruimen, …). Al spelenderwijs leren we hen nieuwe woorden, tellen, begrippen, … We proberen ze steeds uit te dagen waarbij geduld en herhaling steeds heel belangrijk zijn.
We maken gebruik van de SMOG-gebaren en we leren woordbeelden herkennen via de methode van Leespraat. Tijdens de sensopathische activiteiten worden alle zintuigen geprikkeld want dit stimuleert de fijne motoriek, de zelfstandigheid, de creativiteit en het probleemoplossend denken.
welkom in DE GIRAFFENKLAS
Lager onderwijs・type 2
De Giraffenklas is de jongste basale klas. De belangrijkste accenten binnen de klas liggen op redzaamheid, beginnende communicatie, het uitbreiden van spel/belevingswereld en het ontwikkelen van een werkhouding. We bieden structuur aan door veel terugkerende routines en activiteiten.
De dagelijkse redzaamheid wordt zo veel mogelijk gestimuleerd bij het leegmaken van hun boekentas, de jas aan-en uitdoen, toiletbezoek en handen wassen, het eten, … We willen dat de leerlingen zo veel mogelijk zelf kunnen waardoor ze minder afhankelijk zijn van anderen.
Binnen de klas besteden we veel aandacht aan communicatie. We moedigen de leerlingen ook aan om zich via gebaar, geluid, concreet materiaal, foto of prent uit te drukken. In het dagdagelijkse klasgebeuren komt dit voortdurend aan bod. Tijdens Hokus Pokus wordt hier nog extra aandacht aan besteed.
Door nieuwe materialen en speelgoed aan te bieden en samen met de kinderen te spelen, werken of knutselen proberen we hun spel en belevingswereld uit te breiden.
welkom in DE KIPPENKLAS
Lager onderwijs・type 2
In de Kippenklas wordt vooral de nadruk gelegd op sociaal emotionele ontwikkeling en zelfredzaamheid. Om vanuit die zelfstandigheid (ik voel me goed, ik kan het zelf) op verkenning te gaan in de wereld en deze door middel van waarnemingen, concreet materiaal, functioneel leren en experimenteren te ontdekken en zo tot leren te komen.
De leerlingen hebben een grote ondersteuning nodig op verschillende leergebieden en domeinen.
Binnen de klas leggen we de volgende accenten:
Werken aan een communicatiesysteem, SMOG: de mondelinge vaardigheid van deze kinderen uitbreiden zodat ze hun gevoelens, behoeften en gedachten kunnen uitdrukken, begrijpen en overbrengen naar anderen.
Individueel of met maximum 2 kinderen tegelijk werken, zodat de nodige ondersteuning optimaal is en de concentratie van het kind zo groot mogelijk blijft.
Leren vanuit welbevinden en betrokkenheid, inspelen op de belevingswereld van het kind en van hieruit tot leren komen,..
Thematisch werken: inspelen op dagelijkse gebeurtenissen, hun ervaringen en belevingen om zo nieuwe ervaringen, begrippen te leren.
welkom in DE tijgerKLAS
Lager onderwijs・type 2
De Tijgerklas, is een functionele klas binnen type 2.
De Tijgers hebben vooral behoefte aan structuur en herkenbaarheid. Dit geeft een gevoel van voorspelbaarheid en veiligheid.
Zeer belangrijk is dat elk kind zich goed voelt in de klas. Dan is er ruimte voor ontwikkeling.
We werken veel klassikaal maar ook zelfstandig in een werkhoek of bij de leerkracht aan de tafel.
De nadruk ligt
op het bevorderen van de zelfredzaamheid : toiletbezoek, tanden poetsen, zelfstandig eten, zorg dragen voor gerief . . .
oefenen van de fijne motoriek : pengreep, pincetgreep, prikken knippen, kleuren, kleven. . .
communicatie en sociale vaardigheden : soms zijn er wel eens klasdoorbrekende activiteiten met de Kippen van T05.
De Tijgers leren praten en antwoorden in zinnen, vertellen (eventueel met ondersteuning van SMOG) wat ze bijhebben om te eten, vullen de daglijn aan met de woorden die ze geleerd hebben bij Leespraat.vrijetijdsbesteding : experimenteren : wat kan ik goed ? welke activiteiten vind ik leuk / interessant ? Het is belangrijk dat ze leren korte tijd rustig zelfstandig bezig te zijn, met een gekozen materiaal of in een gekozen speelhoek.
Educatieve ontwikkeling: voorbereidend taal en rekenen : een goede kennis van de begrippen opbouwen, speelse kennismaking met getallen en tellen, patronen, schrijfmotoriek oefenen,…
Omwille van de soms korte taakspanning en geringe concentratie leren we al spelend en worden er regelmatig bewegingsmomenten ingelast.
De activiteiten zijn kort maar worden naargelang het schooljaar vordert iets langer. Er is ook veel herhaling.
De leerkracht ondersteunt gesproken taal met gebaren : SMOG. Ook de methode ‘Leespraat’ wordt aangeboden. Dit omvat dat ze geen letters maar woordbeelden leren: eten, spelen, werken, wc, koek, fruit,…
Er wordt steeds rond een thema gewerkt, dit gedurende meerdere weken.
welkom in DE koalaKLAS
Lager onderwijs・type 2
De Koalaklas is een functionele leerklas binnen type 2.
Er is niets zo belangrijk als zich goed voelen op school en in de klas. Welbevinden is namelijk een van de voorwaarden om tot leren te komen.
In de koalaklas leren we voorbereidend lezen, rekenen en schrijven. Dit doen we op ons eigen tempo en niveau. Ook leren we zelfstandig te zijn door alleen aan een taakje te werken en probleemoplossend te denken. In en buiten de klas leren we zelfredzaam zijn. We leren onze veters strikken, ons zelf aan- en uit te kleden bij het zwemmen, de tafels af te ruimen en natuurlijk laten we tijdens het eten onze beste tafelmanieren zien. De juf van onze klas staat steeds voor ons paraat en zet voortdurend in op positieve bekrachtiging en succeservaringen. Zo leren we op onszelf te vertrouwen en groeien we elke dag een beetje meer!
welkom in DE pandaKLAS
Lager onderwijs・type 2
De pandaklas is een functionele leerklas.
Zich goed voelen in en buiten de klas vinden we belangrijk : positief zelfbeeld opbouwen, geloven in zichzelf, zich gewaardeerd voelen, het gevoel hebben iets te kunnen, zich durven uiten, mondig worden.
In deze klas komt het aanvankelijk lezen, rekenen en schrijven regelmatig aan bod. We leren onze naam lezen en schrijven, de dagen van de week lezen, klasactiviteiten in de klas, …
We leren functioneel te rekenen : betalen met euro’s, kloklezen en optellen en aftrekken in concrete leersituaties.
We leren hier om zelfstandig te zijn : alleen een opdracht maken, zelf een probleem oplossen, …
We oefenen veel op functionele vaardigheden zoals afwassen na een kookles of betalen in de winkel.
Aandacht voor zelfredzaamheid en hygiëne : tanden poetsen, wc-bezoek, handen wassen, aan- en uitkleden tijdens de zwemles, schoenen aan- en uitdoen bij het turnen, tafelmanieren, handdoeken ronddelen in de klassen.
Aandacht voor beweging en gezondheid : leren zwemmen, fietsen, voetballen, lopen, met de go-car rijden, wandelen op een hindernissenparcours, … (met of zonder hulpmiddelen, afhankelijk van de noden van elk kind)
We eten gezond en drinken veel water.
Aandacht voor de natuur : We werken in de moestuin, observeren de vogels, maken natuurwandelingen in het mooie bos van Zonnebos.
We maken ook creatieve werkjes, muziek en zingen liedjes met de gitaar van de juf !
welkom in DE uilen- & vossenKLAS
Lager onderwijs・type 2
Een verhaal dat ontstaan is uit de samenwerking van leerkrachten en leerlingen. De Uiltjes en de Vossenklassen zijn leerklassen.
Elk kind kan zich ontwikkelen en groeien op zijn eigen tempo en mogelijkheden. Wij bieden een sfeervolle leer -en leefruimte aan. Waar elk kind een plaats krijgt in een van de drie groepen om te rekenen, lezen en schrijven.
Zelfstandig werken of in groep werken met de nadruk op het functionele.
Voor de 12 jarigen werken we aan een voorbereiding op de overstap van het middelbaar.
Binnen de klaswerking hebben we ook veel aandacht voor de sociale en emotionele ontwikkeling: leren om op een respectvolle en correcte, aangename manier omgaan met elkaar. Leren omgaan met gevoelens en conflicten op een adequate manier. Zorg dragen voor jezelf en anderen. Zowel geestelijk als lichamelijk.
We voor zien veel lichaamsbeweging en ontspanning door sporten, dansen, yoga, snoezelmomenten, massage, …
Een wereldburger zijn en weten wat er allemaal gebeurt in deze wereld. We volgen en bespreken dan ook dagelijks het Karrewiet nieuws.
Oehoe oehoe hoe? Zegt uil
We kijken om ons heen of naar elkaar.
We luisteren en praten met elkaar.
We denken na en zoeken samen oplossingen.
Dan gaan we het doen, alleen of samen !